A feladatgyűjtemény, amelyet a kezében tart, az OKJ-ben szereplő logisztikai tárgyú szakképzések tananyagáhozkészült. A benne szereplő példákat annak érdekében állítottuk össze, hogy segítsék a tudás elmélyítését, a logisztikai rendszer működtetéséhez kapcsolódó ismeretek elsajátítását, gyakorlathoz kapcsolását, és a készségek fejlesztését. Éppen ezért a feladatokat a KIT gondozásában megjelent Logisztikai tankönyvcsalád köteteinek a tematikájánakmegfelelően rendeztük csoportokba. A feladatok végiggondolásának úgy véljük, számos haszna lehet. A legfontosabb, hogy az elmélet megértése éselsajátítása a példák feldolgozásával sokkal egyszerűbb és szórakoztatóbb. Arra törekedtünk, hogy a gyakorlati élet szempontjából releváns feladatokat gyűjtsünk össze. A való élet azonban rendszerint sokkal bonyolultabb, vagy egyszerűen számításigényesebb kérdéseket tár elénk, mint amilyeneket itt bemutathattunk. Ilyenkor természetesen egyszerűsíteni kellett, hiszen a sok ismétlődő számítást ma már a számítógépek villámgyorsan elvégzik. Fontosnak tartottuk azonban, hogy a példákból meg lehessen tanulni egy-egy módszer logikáját, azaz meg lehessen érteni, hogy milyen gondolatmenet mentén célszerű és mit kell a számítógéppel kiszámoltatni. Szerettük volna azt is megmutatni, hogy a példákat érdemes továbbgondolni, éppen ezért fogalmaztunk meg több helyen olyan kérdéseket is, amelyekre nem számszerű választ kell keresni. Néhány tudnivaló, amely a feladatgyűjtemény használatát elősegítheti: – Az egyes feladatokhoz egy részletesen kidolgozott megoldást is megadtunk annak érdekében, hogy pontosan megérthető legyen a feladat megoldásának logikája. Ennek alapján a további példákat már könnyen meg lehet oldani. – A példák megoldását elősegítendő, több helyen kiemeltük a kapcsolódó tananyagból azt a részletet, amely segítséget nyújthat a példa megértésében vagy a probléma kulcsának a megtalálásában. Ezt ilyenkor a tördelésben az itt látható formában jelöltük. – A feladatoknál általában évi 250 munkanappal és 50 munkahéttel számolunk. Természetesen a gyakorlatban ez nem mindig van így, az egységesség és a számítások könnyebb elvégzése miatt döntöttünk emellett. Amenynyiben ettől eltértünk valamiért, akkor azt a feladat szövegében jeleztük. – A :) jelzésű feladatok nehéz, gondolkodtató feladatok. A tankönyvben olvasható ismeretek segítenek a feladatmegoldásában, de a tanult anyag nem alkalmazható mechanikusan, annak mélyebb átgondolása esetleg kiegészítése szükséges. Ezeknél a feladatoknál a megoldás rendszerint többletinformációval szolgál. – A főbb fejezeteket kiegészítettük igaz-hamis és feleletválasztós kérdésekkel. Ezek feladata, hogy segítsék a tananyag elsajátítását és gyakorlásként a vizsgára való felkészülésben is alkalmazhatóak. Ezek megválaszolásában sokat segít a figyelmes elolvasás, s amennyiben a megoldás nem teljesen egyértelmű, akkor a tankönyvből a megfelelő szövegrész visszakeresése, illetve az igaz-hamis feladatok megoldása után a hamis válaszok indoklásánakátolvasása tud segíteni a megértésben. Reméljük, hogy a feladatgyűjtemény nagy segítséget fog nyújtani azoknak, akik valamely vizsgára készülve forgatják, és azoknak is, akik egyszerűen csak bővíteni, rendszerezni szeretnék logisztikai ismereteiket.