Imprint kiadás, angol nyelvű oldalakat is tartalmaz!
Design. Ez az elmúlt két évtizedben népszerűvé vált szó mára egész világokat ölel fel a maga meghatározhatatlanságában. Az ezredforduló ugyanis olyan definíciókkal itatta át, amelyek túlmutatnak a szó szerinti jelentés, a „tervezés” esztétikai gyökerein, és utat nyitnak egy olyan új szakmai és értelmiségi generációnak, amely már designernek vallja magát.
A nagy gondolkodók mind designerek. A tervezők is. Csakúgy, mint a mérnökök, az ezermesterek, az esztéták vagy éppen a társadalmi és környezeti változások előremozdító személyiségei. Munkájuk gyümölcse lehet kézzelfogható vagy elvont, didaktikus vagy provokatív, célozhatja az emberi ösztönöket vagy éppen az alapvető szükségleteket: a lényeg az, hogy módszereiktől, eredményeiktől függetlenül mindannyian designerek, és a munkájukkal alkotott világ még nem nyerte el végső formáját.
A „végső forma” kifejezés már önmagában is ellentmondásos. A konkrét fizikai világhoz kötött designerek a tárgyak folytonos fejlődésének tanúi, és maga a forma nem más, mint motorja a monumentális változásoknak, amelyek a bennünket körülvevő dolgok természetét befolyásolják.
Vessünk csak egy pillantást elődeink hétköznapi tárgyaira, és láthatjuk, hogy a formájukat – így például a csavarhúzó hosszú, vékony fejét vagy a konyhakés praktikus fanyelét – maga a funkció határozta meg. Míg ez a praktikumon alapuló megközelítés tökéletesen illeszkedett a tárgyak egyféle használatához, az emberi szükségletek, illetve a technológia és az anyagok fejlődésének köszönhetően ma már új szempontok kerülnek előtérbe a terméktervezés során – garantálva, hogy a holnap tárgyai már csak távolról emlékeztetnek a tegnap eszközeire.
A mai kor legmodernebb termékei általában egyedülálló technológiával készülnek, formájuk leegyszerűsített: egész könyvek férnek el egyetlen kijelzőn úgy, hogy a lapozgatáshoz elég az ujjunkat mozdítani, vagy sokórányi zenét tárolhatunk egy egyszerű, kártyapakli méretű szerkezetben. Úgy tűnik, manapság egy szimpla doboz is bármire képes lehet – és éppen emiatt váltak a tárgyak fétis jellegűvé. Egy kijelző, egy csatlakozó és pár nyomógomb minimalizált kombinációja keveset árul el a tárgyak kvalitásairól; szimbolikus mozdulatokra – kattintásra, görgetésre – és némi műszaki furfangra van szükség ahhoz, hogy a valódi funkcióra fény derüljön.
A sorozat kötetei:
1000 étterem, bár és kávézó grafikai világa
1000 kereskedelmi grafika
1000 táska, tasak, cédula és címke
1000 csomagolásdesign
1000 újabb grafikai ötlet
1000 termékdesign
1000 üdvözlőlap és meghívó
1000 egyedi ékszer